Досвід роботи



Опис досвіду роботи вчителя української мови та літератури Берегової Л.М.

Упродовж кількох років я працюю над проблемою розвитку творчих здібностей учнів. Вважаю, що в кожній дитині природою закладений певний творчий потенціал. Виявити здібності, розвинути їх якомога повніше- завдання, яке ставлю перед собою. Виходячи із даних міркувань, я визначила проблему, над якою працюю - «Розвиток комунікативних компетенцій учнів на уроках словесності»
 У своїй педагогічній практиці  застосовую  спосіб інтеграції  окремих елементів таких сучасних технологій навчання:
-         Проектна технологія
-         Інтерактивна технологія
-         Особистісно зорієнтоване навчання.
Для того, щоб така інтеграція принесла бажаний результат намагаюся вникнути в методику кожної з освітніх технологій і використати їх на уроках залежно від теми виучуваного матеріалу, а також мети уроку навчального предмета.
Інтерактивні форми роботи сприяють розвитку ініціативи учнів, їх уяви та співпраці: «Робота в парах», «Робота в групах», «Карусель», «Мікрофон»,
«Мозковий штурм», «Аналіз ситуацій», а також імітаційні ігри, дискусії, дебати.  Використання інтерактивних технологій – це засіб створення атмосфери доброзичливості, порозуміння, впевненості у своїх силах, виявлення здібності до творчості.  
Вміле застосування інноваційних форм роботи, на мою думку, дасть змогу вчителеві успішно розв′язати порушені проблеми. Для цього визначила такий алгоритм:
-         Визначити рівень підготовленості класу до сприйняття тієї чи іншої технології
-         Провести достатню попередню підготовку
-         Забезпечити послідовність в освоєнні учнями певних прийомів роботи
Як зразок, пропоную фрагмент уроку у 8 класі.
Тема: «Звертання»
Кожна група отримує завдання, після його виконання звітує перед класом. Робимо висновки, узагальнення, які записуємо в зошит.
1група - графічний диктант.
2 група – поставити розділові знаки, вказати вид звертання, зробити висновок.
3 група – вправа «Редагування». Зробити висновок про роль звертань у мовленні.
Використовую різні форми роботи в парах «Взаємоінтерв′ю»,  
«Взаємоперевірка». Намагаюсь створити учням творчу атмосферу, яка сприятиме активному залученню учнів  до процесу навчання. Дієвим є використання різноманітних форм і методів роботи на уроці: кросворди, лінгвістичні ігри, загадки. А також пропоную учням скласти твори-мініатюри
«Музика осіннього дощу»,  «Опустили берізки зелені коси»,  твори - роздуми «Хто ми в світі без рідного слова», « Яким буває людське щастя », твір-асоціація «Ріка затонула в берегах» (Л. Костенко), «Галасує від болю дерево» (В. Симоненко), твори - описи, усні  повідомлення на лінгвістичні теми.
На уроці української мови практикую роботу над створенням діалогу, коли слабші учні мають можливість підвищити свій рівень знань, спираючись на досвід однокласників. При цьому дотримуюсь принципу диференціації та індивідуалізації навчання,  особливо під час перевірки домашнього завдання, коли використовується тестовий контроль знань. Спираючись на особистісно зорієнтований підхід до навчання і виховання й враховуючи вікові та психологічні особливості учнів, проводжу уроки з використанням інтерактивних технологій «Вилучи зайве», «Хвилинка - цікавинка», «Мозкова атака».
Перефразовуючи вислів, як назвеш корабель, так він і попливе, на практиці впевнилась: як почнеш урок, так він і пройде. Тому велику увагу приділяю організаційному моменту, застосовую розминки для мотивації навчання: міні-тренінги, вправи «Психоформула» , «Спіймай мій настрій». Також використовую такі стратегії як «Незакінчені речення», «Метод прес»,
«Дерево рішень». Найбільше учням подобається сенкан. Його можна використати як підготовчу роботу до написання творів-мініатюр.
Наприклад:
1.     Твір-мініатюра « Дотик сонця»
Сенкан
Дотик
Ніжний, теплий
Зближує, відчуває , обіймає
Сонце- це дотик життя
Мить
2.     Твір-мініатюра «Мова рідна»
 Сенкан
Мова
Рідна, єдина
Переливається, служить, дзвенить
Вона - єдина й найцінніша
Шляхом інтеграції різних технологій прагну розвивати критичне мислення учнів. Критичне мислення завжди діалогічне, передбачає дискусії передовсім між тими, хто навчається.
Під час бесід є різні позиції, різні точки зору. Відбувається своєрідний обмін знаннями. А завдання вчителя - переконати учнів прийняти той зміст, який він пропонує із позицій наукових знань.
Велике значення для розвитку критичного мислення та інтелектуального зростання учнів має  їх уміння здійснювати операції мислення (аналіз, синтез, порівняння, зіставлення, систематизація, узагальнення, формулювання самостійних висновків ), що знаходить своє вираження у системі завдань (проблемно-пізнавальних, проблемно-ситуативних, конструктивних, творчих). При вивченні  речення у 9 класі використовую творче спостереження на основі тексту з елементами аналізу, лінгвістичне дослідження з творчим завданням, дослідження – відновлення,  дослідження – редагування, творче моделювання, відтворення деформованого висловлювання. А  вивчаючи складне речення, застосовую моделювання складних синтаксичних конструкцій, дослідження – трансформацію, проблемний виклад матеріалу.
На мою думку, дуже вдалою для розвитку комунікативних здібностей учнів э технологія« Прочитай – розкажи – поясни - напиши», яка спрямована на збагачення досвіду правильного письма у зв’язку з розвитком усіх видів мовленнєвої діяльності, а також метод «мозкового штурму» в поєднанні з поясненням правописних особливостей слів, зі структуруванням правописного матеріалу за допомогою таблиць у межах індивідуально-групових технологій.
У 9 класі використовую технологію «Правописне дослідження», яка передбачає вироблення правописних навичок на основі роботи з текстом. Це читання тексту за ролями, групування слів, речень за типами орфограм, пунктограм.
Серед багатьох методів роботи, які стимулюють інтерес учнів до нових знань, сприяють розвитку  творчих здібностей, застосовую метод проектів.
Учні 5 класу презентували проект «Цікаві фразеологізми», а шестикласники працювали над проектом «Будова слова».  Учнями 7 класу створювався проект  «Імітація продовження оповідання чи повісті». Діти придумували різні сюжетні версії, ситуації, у яких опиняються герої, створювали ілюстративні матеріали. А також практикувалось написання творів різних літературних жанрів, створення пейзажних етюдів на основі поезії «Сонце заходить,  гори чорніють»
Проводяться також нетрадиційні уроки: урок-змагання, урок-подорож, урок-вікторина, урок-дослідження, які зацікавлюють учнів і підвищують рівень їх творчої діяльності при вивченні української мови та літератури.
З метою розвитку комунікативних компетенцій школярів проводжу уроки вдосконалення текстотворчих умінь. На цих уроках учні пишуть перекази із творчим завданням, твори на суспільну та морально-етичну теми. Готую дітей до виступу під час дискусії, розгорнутої відповіді на уроці, доповіді.
Школярі  створюють цікаві розповіді на лінгвістичні теми.
Дітей середніх класів активізують оригінальні за формою завдання, лінгвістичні ігри.
Наприклад, вивчаючи переносне значення слова, учні до записаного на дошці або на картках дієслова іти додають, вписуючи в клітинки, залежні іменники, з якими це слово вживається:
1)    крапати, 2) рухатися, 3) відраховувати час,                       
 4) демонструвати, 5) вести (кудись), 6) витися, підніматися (в повітря).
Відповідь: Іде 1) дощ, 2)  поїзд, 3) годинник, 4) фільм, 5) шлях, 6) дим.
Використовую чимало цікавих завдань та ігрових форм роботи з української мови.
Найпоширеніші з них – усні й письмові конкурси та аукціони «Хто більше?», «Хто швидше?»,  «Хто назве останнє слово?», «Відредагуй», «Ланцюжок» тощо.
Наприклад, для конкурсу (аукціону) «Хто більше?» з теми «Фразеологія» пропоную таке завдання:
1.     Дібрати фразеологізми зі словом голова, язик, знати.
2.     Назвати синонімічні фразеологізми до зворотів: замилювати очі, байдики бити.
3.     Навести усталені звороти – синоніми до слів: мовчати, тікати.
4.     Навести висловлювання українських письменників, що стали крилатими словами.
5.     «Відремонтувати» фразеологізми: мовчить, як риба об лід і подібні.
На уроках літератури найцікавіші – творчі ігри, що розвивають асоціативне мислення (« Ланцюжок асоціацій»), виробляє чуття рими(«Буриме»), розкривають секрети творчого процесу (« Співавтори»), аналізують текстуальні знання учнів (« Фоторобот»).
Наприкінці уроку, коли знижується продуктивність праці, цікаві завдання, зокрема лінгвістичні ігри, знімають напруження, і школярі активно виконують вправи з теми в ігровій формі.
«Технологія Альтернатива» допомагає зосередити увагу школярів на головних проблемах твору і вчить робити правильний вибір. Групи одержують робочі картки, на яких записано певну проблему і кілька альтернативних пропозицій щодо розв’язання її. Кожна група обирає один із запропонованих варіантів і пояснює свій вибір.
Саме на діалогічному уроці літератури діти навчаються осмислювати явища життя, давати їм оцінку, висловлювати особисту позицію щодо обговорюваної теми, обмінюватися думками, разом з учителем та однокласниками розв’язувати проблеми та приймати рішення.
На мою думку, в роботі педагога ключовими принципами мають стати проблемність, свідоме засвоєння знань учнями, зацікавленість, самостійність, толерантність, психологічна комфортність. За такого підходу ми не лише передаватимемо істину дитині, а й вчитимемо знаходити її.

Комментариев нет:

Отправить комментарий