Розробки уроків



Тема:             Складнопідрядне речення з кількома підрядними.
Мета:             закріпити й поглибити знання учнів про складнопідрядне речення з кількома  
                        підрядними, удосконалити вміння ставити розділові знаки, складати схеми;
                        розвивати логічне мислення, творчі здібності, формувати позитивне   
                         ставлення до навчання, виховувати любов до рідного краю, до рідної мови.                         
Тип уроку:     урок – практикум на основі краєзнавчого матеріалу.
Обладнання: дидактичний матеріал, схеми, картки, виставка книг письменників рідного
                        краю, презентація «Складне речення»
 Епіграф:          Рідний краю, моя Гадяччино,
                           Наче доля, в прийдешні роки
                           Лине пісня твоя солов’їна
                            З-понад Псла і Хоролу-ріки
                                                                                     Г. Шанько.
                                                        Хід уроку
1.      Організаційний момент ( побажання успіху )
2.      Актуалізація опорних знань
1.      Використання матеріалу  презентації «Складне речення»
Група 1. «Теоретики»
Відтворити теоретичні відомості про однорідну та неоднорідну супідрядність.
Група 2. « Дослідники»
Відтворити теоретичні відомості про послідовну підрядність, змішану підрядність та їх особливості.
Повідомлення теми і мети уроку.
Коментар епіграфа до уроку
5. Систематизація та узагальнення знань.
1. Графічний диктант
Складнопідрядне речення з одним підрядним графічно позначене цифрою 1, складнопідрядне речення з кількома підрядними 2.
1.      Благословенна гадяцька земля, що давала силу і снагу Михайлу Драгоманову, Олені Пчілці, Панасу Мирному, Петрові Одарченку, Григорію Шаньку та іншим митцям.
2.      Наче диво дивне з’явилося, а тепер пломеніє серед цієї когорти ім’я Лесі Українки.
3.      У творах цих митців слова можна відшукати те, про що колись, можливо, мріялось, а чи просто те, без чого неможливо жити на землі.
4.      Хочеться вірити, що посіяне творче зерно зросте в серцях нашого народу, що воно вистигне повними колосками, з яких у майбутньому можна буде зібрати щедрий урожай.
5.      До книг цих письменників потягнуться всі, кому дає радість і тепло рідне слово, хто душею приріс до чудових сторінок творчості.
6.      Вивчаймо творчість письменників Гадяччини, бо вони навчають нас любити Україну, рідний край, солов’їну нашу мову, без якої ми не будемо почувати себе справжніми українцями.
Код 1, 1, 2, 2, 2, 2,2
За кожну правильну відповідь 0, 5 бала
(Оцінки ставляться методом накопичення)
                                                                    Гра « Грамотії»
( Учитель називає правило, а учні записують так чи ні )
Розділові знаки в складнопідрядному реченні.
1.      Чи ставиться крапка з комою у складнопідрядному реченні?   (Ні )
2.      Чи ставиться двокрапка, якщо підрядна з’ясувальна частина відноситься до слова в головному реченні, яке вимагає роз’яснення?   ( Так )
3.      Чи ставиться тире, якщо підрядна частина стоїть перед головною з метою сильнішого  інтонаційного і смислового виділення?
4.      Чи ставиться кома між головною і підрядними частинами, якщо підрядна частина починається часткою не, або сполучником і ?  (Ні)
5.      Чи ставиться кома, коли перед сполучниками підрядності стоять повторювані сполучники сурядності? (і…і, ні…ні)    (Ні)
6.      Коли підрядна частина складається з одного слова?   (Ні)
7.      Чи ставиться кома при збігу сполучника а зі сполучником підрядності?  (Ні)
8.      Чи складений сполучник розділяється комою, коли підрядна частина стоїть перед головною?   ( Ні)
9.      Чи ставиться тире з комою з метою інтонаційного і змістового виділення двох або кількох підрядних частин, що стоять перед головною?   ( Так)
10.  Чи розділяють комами складені сполучники перш ніж, лише коли, навіть якщо, в той час як?   ( Ні)
                                                               Робота з текстом
                                                 Картка №1
Прочитати текст. Визначити його тему, стиль, тип мовлення.
Виписати складнопідрядні речення з кількома підрядними, виконати синтаксичний розбір, накреслити схеми.
Пояснити орфограми у виділених словах.
                                                               Край лагідної краси
У кожного міста своя назва, своя історія. Своєрідна вона у нашого Гадяча. Розкинувся він на правому, високому березі славнозвісної річки Псел, якраз у тому місці, де в неї спадає Грунь, де голубі стрічки двох річок беруть місто в кільце. Їх мальовничі береги заквітчані буйною зеленню луків і розкішними гаями-дібровами- солов’їними навесні, густолистими, прохолодними влітку, із золотими кронами осінньої пори. Дослідники вважають, що назва Гадяч походить від слов’янського «годяче», що означає зручне для життя й оборони місце.
Група1.
Розкинувся він на правому високому березі славнозвісної річки Псел , якраз в тому місці, де в неї спадає Грунь, де голубі стрічки двох річок беруть місто в кільце.
Речення складнопідрядне з кількома підрядними.
Перша - головна, друга - підрядне місця, відповідає на питання де?, відноситься до слова місці в головній частині; підрядні частини приєднані до головної  сполучником де.
(Однорідна супідрядність)
Схема: [ ], ( де ), ( де ).
Група2.
Дослідники вважають, що назва Гадяч походить від слов’янського «годяче», що означає зручне для життя й оборони місце.
Речення складнопідрядне з кількома підрядними.
Перша частина – головна, друга – підрядне з’ясувальне, третя – підрядне означальне, перша відноситься до слова вважають, друга – до слова «годяче», підрядна частина приєднується до головної сполучником що ( послідовна підрядність )
Схема: [ ], ( що ), ( що ).
                                                               Дослідження – реконструювання
( робота біля дошки працюють два учні, речення написані заздалегідь )
З поданих простих речень  скласти складнопідрядні з кількома підрядними, вставивши потрібні сполучники, визначити вид підрядності, накреслити схеми.
Визначити вид односкладних речень ( 1 – означено-особове, 2 , 3 – неозначено-особове)
1.      Розмовляй рідною мовою свого народу скрізь… її розуміють, … її люблять.
[ ], ( де ), ( де ) - однорідна супідрядність
2.      Нема життя без України, … Україна - це Мати,  … не вибирають.
       [ ], ( бо ), ( яку )- послідовна підрядність.
                                                                  Робота за картками
                                                                      Картка №2
Відтворити віршовані рядки поетів Гадяччини, поставити розділові знаки. Пояснити лексичне значення слова бринить.
(Я ж тобі гукаю… Україно… й відчуваю… серденько болить бо чарівна мова солов’їна над тобою піснею бринить. О. Недовіс «Україні»)
[ ]- ( ), ( бо ) - послідовна підрядність
Я стою на землі… що хлібами одвічно багата… де колиска моя і під вишнями батьківська хата
(О. Недовіс «Я стою на землі»)
Чи є власне українськими слова вишня, хата? Які суфікси характерні для власне українських слів?
[ ], ( що ), ( де )- однорідна супідрядність
Ми з колін піднялись… щоб засяяла наша Вкраїна… у якій… за Тарасом… і правда… і воля живі
(О. Недовіс « Мир і народ»)
[ ]-  ( щоб ), ( у якій ) - послідовна підрядність
Про кого згадується у вірші? Чим ускладнене речення?
(Про Т. Г. Шевченка. Ускладнене вставним словом за Тарасом)
За поданими схемами – моделями скласти складнопідрядне речення з кількома підрядними
(Схеми записані на дошці)
(На вибір)
[ ], ( яка ), ( яка )- однорідна супідрядність
[ ]-  ( що ), (щоб, ( які)  - послідовна підрядність
[ ], (коли), (коли), ( коли ) - однорідна супідрядність
Г. Шанько присвятив свої поетичні рядки видатній поетесі Лесі  Українці.
Щодень у праці
Мов невтомна бджілка
Вона плекала українську мову
Як скарб віків, як сонячні сопілку
Правдиве, невмируще рідне слово
Вона робила все, щоб українська мова зборола ніч валуєвських указів
Бо рідна мова - люба їй розмова
Спішу у Лесин гай, де небокрай палає
Де дзвонить дзвін криничний джерела.
Тут спогади бентежним болем крають мою уяву
Чую шепіт Псла.
Як життя Лесі Українки пов’язане з Гадячем?
Що означає валуєвський указ?
Робота з підручником (усно)
Вправа 217, сторінка 136
Визначити складнопідрядні речення з кількома підрядними, пояснити розділові знаки ( усно )
Скласти схеми
2 речення [ ] , ( бо ), ( щоб )
4 речення [ ] , ( котра ), ( як ), ( що )
                        Творче завдання за рівнями ( домашнє завдання )
                                                                                 Середній рівень.
Скласти складнопідрядні речення про рідне місто
                                                                                    Достатній рівень.
Описати місцевість, де ви живете, використавши в структурі тексту речення з однорідною та неоднорідною супідрядністю
                                                                                    Високий рівень.
За поданим початком дописати твір-мініатюру « Місто мого дитинства», у структурі якого використати складнопідрядні речення з кількома підрядними
Вранішнє сонце, заглянувши в дзеркальну воду швидкоплинного Псла, сповістило про новий день.
Своїм промінням воно освітило місто, яке приваблює нас тихими скверами і мальовничими околицями…
Виставлення оцінок.
                                                               Мікрофон
Продовжити думку:
Для мене цей урок був…
На уроці я навчився, вдосконалив…
Слово вчителя
Я хотіла б закінчити урок рядками з творів Г. Шанька, що перегукуються з епіграфом нашого уроку
Всім серцем я люблю свою Вкраїну
Стуживсь за рідною землею так,
Що в холод, в найпекельнішу годину
Босоніж би здолав найтяжчий шлях
Любімо мову
Що дала нам мати
Пракорінь духу, віщий дар богів,
І будемо душею ми багаті!
То ж любімо свій рідний край, свою українську мову, плекаймо й бережімо її!
Домашнє завдання:
Скласти діалог на тему: «Історія мого міста», використовуючи складнопідрядні речення

Комментариев нет:

Отправить комментарий